Google My Business voor kapperszaken: de basics (en een paar trucs die echt werken)
Laten we eerlijk zijn : als kapper kun je nog zo’n strak kapsel knippen, als je niet vindbaar bent op Google, dan mis je gewoon klanten. En dan bedoel ik niet alleen op je website – ik heb het over je Google Bedrijfsprofiel, oftewel Google My Business. Dat kleine kaartje rechts in de zoekresultaten ? Ja, dát dus. Daar gebeurt het. Zeker als je een fysieke salon hebt.
Ik zie het vaak : salons met topservice, maar nul online zichtbaarheid. Zonde. Want wist je dat bijna 90% van de mensen eerst even Googelt voor ze een kapper kiezen ? Daarom : dit artikel. Praktisch, to the point, en geschreven voor jou – of je nou net begint of je al jaren je eigen stoelen hebt draaien. En als je dieper wilt duiken in hoe lokale SEO écht werkt, check dan eens deze site : https://www.weborganique-referencement.com. Daar hebben ze het goed uitgelegd, zonder poeha.
1. Vul je profiel helemaal in. Echt álles.
Oké, dit klinkt logisch. Maar je zou schrikken hoeveel salons hun profiel half invullen. Geen openingsuren, geen foto’s, geen categorieën… en dan verbaasd zijn dat niemand belt.
Dus : pak het goed aan. Vul álles in wat Google vraagt. Van je telefoonnummer tot je diensten. Voeg je logo toe, minstens 5 foto’s van je salon, en als het even kan : foto’s van kapsels die je recent gezet hebt. Klanten willen zien waar ze terechtkomen. Een witte muur zegt niks, een gezellige stoel en een cappuccino in beeld ? Dat verkoopt.
2. Verzamel reviews alsof je leven ervan afhangt
Klinkt heftig, maar geloof me : Google reviews zijn goud waard. Je kunt er hoger mee scoren én ze overtuigen nieuwe klanten sneller dan een flashy website ooit zal doen.
Vraag dus aan elke tevreden klant om een review. En ja, dat voelt in het begin misschien wat ongemakkelijk. Maar zeg gewoon : “Zou je het leuk vinden om een review achter te laten ? Het helpt onze zichtbaarheid enorm.” Veel mensen doen het graag, zeker als ze blij zijn met hun kapsel.
En oja : reageer altijd. Positief of negatief, laat zien dat je betrokken bent. Iemand schrijft “Super blij met m’n balayage !”? Antwoord met iets persoonlijks, geen standaard “Bedankt !”. Dat voelt nep. Zeg iets als : “Leuk om te horen ! Was gezellig om je in de stoel te hebben :)”.
3. Post regelmatig updates (ja, ook hier !)
Veel ondernemers denken dat Google My Business een soort visitekaartje is dat je één keer instelt en dan vergeet. Fout. Je kunt – en moet – er updates op zetten. Net als op social media.
Nieuwe kapseltrends in je salon ? Actie voor studenten op dinsdag ? Verlofperiode ? Zet het erop. Google beloont actieve profielen. Bovendien : als iemand jouw profiel ziet en er staan frisse updates op, komt dat een stuk betrouwbaarder over dan een profiel dat in 2021 voor het laatst aangepast is…
4. Zorg dat je NAP-gegevens kloppen (en overal hetzelfde zijn)
NAP = Naam, Adres, Telefoonnummer. Klinkt saai, is cruciaal.
Waarom ? Omdat Google wil weten dat jij echt bent, en dat bevestigt ‘ie door te checken of je gegevens op internet overal consistent zijn : op je site, je socials, je GMB-profiel, andere platforms zoals Kappers.nl of Salonkee…
Als er ergens “Sarah-Jane Hairfashion” staat en ergens anders “Sarah Jane Hair Fashion” met spaties en een oud adres, raakt Google in de war. En jij zakt in de resultaten. Dus : check dit. Neem een uurtje, het loont echt.
5. Voeg je diensten toe – en wees specifiek
Veel salons zetten gewoon “knippen, kleuren, föhnen” en klaar. Maar als iemand zoekt op “keratinebehandeling Utrecht”, en jij hebt dat wel in je salon maar niet vermeld op GMB? Dan verschijn je niet.
Wees dus concreet. Zet er geen vage termen in, maar echte diensten. “Balayage voor lang haar”, “heren knippen met hot towel”, “bruiloft opsteekkapsels aan huis” – dát soort dingen. Denk zoals je klant zoekt.
En nu ? Aan de slag !
Franchement, als je je GMB-profiel niet optimaliseert in 2025, dan laat je gewoon omzet liggen. En dat is zonde, zeker in een branche waar mond-tot-mond reclame digitaal is geworden.
Heb je geen tijd om dit allemaal zelf te doen ? Of duizelt het je een beetje ? Begrijpelijk. Er zijn experts die dit uit handen nemen en het professioneel aanpakken – kijk dan bijvoorbeeld eens op Weborganique-referencement.com. Daar weten ze precies hoe je dit strategisch aanpakt.
Maar één ding weet ik zeker : als je dit serieus neemt, gaat je salon niet alleen beter gevonden worden – je krijgt ook leukere klanten. De mensen die écht bij jouw stijl passen. En daar draait het toch uiteindelijk om ?
Dus ? Ga jij je profiel vandaag nog aanpakken ?